Thursday 2 February 2012

Beijing January 2012 - Part 3

Sambung cerita dari Part 2...selepas menunaikan solat Zohor kitorang ke Great Wall iaitu Tembok Besar China yang merupakan salah satu tempat keajaiban di dunia...Alhamdulillah..dapat juga aku menjejakkan kaki aku di sini...antara salah satu tempat yg aku teringin sangat nak pegi...


Dalam pukul 1.00 petang kitorng sampai ke entrance Juyong Pass Great Wall...Juyong Pass merupakan laluan yang  paling sukar untuk ke Great Wall...




pendakian bermula

cube tgk tangga tuu...curam kannn....

Laluan di sini sangat lah mencabar...berkobar2 aku nak mendaki walaupun cuaca terlalu sejuk dan anak tangga amat lah curam dan merbahaya...kekuatan kaki dan stamina kene ada jika nak mendaki...kalau boleh sebelum pergi tu, buatlah preparation mcm pergi jogging, gym ke...Dengan tangan kebas dan tercungap2, alhamdulillah berjaya juga aku mendaki sampai ke Stage 2 dlm tempuh 50 minit sahaja...huhuuu.... itu pun belum sampai stage 2 laki aku dah ajak balik...sebab angin kuat dan tak tahan sejuk...

tercungap2 En.Suami...yesss...aku berjaya sampai stage 2 dulu...hihiii..





at stage 2...ingat nak naik smpi stage 3...tp tak sanggup 
lah aku...ok lah tu dari terus tak panjat langsungkan..


Ktorang beredar dari Great Wall dalam pukul 2.15 petang dan menuju ke destinasi terakhir kami iaitu ke Ski Resort....Lily TG kami cakap kalau nak main ski  ktorang kene bayar 300yuan seorang......padahal masa hari pertama kami sampai die ckp kne bayar dalam 100 lebih yuan sorang je...(dah sah2 si lily ni tipu kami)....kalau tak nak pergi dia nak bawak pergi ke Wang Fu Jing Shopping Centre..daripada pergi kt tempat shopping mahal tu baik lah aku pegi main ski..mahal pun mahal lah..bukan selalu kannn....nak main yg kat Malaysia punye entah tak tau bile nak pegi...

Jarak dari Great Wall ke Ski Resort ni adalah dalam setengah jam...tempat ni adalah salji buatan... kami ada masa 1 jam kat sini untuk main..sebab tempat ni tutup pukul 4 petang..sampai je kat counter ramai lah coach2 yang menawarkan khidmat dorang ni...masa amik kasut n stick ada coach yg tolong pakai kan kasut...kami ingatkan dorang ni sukarela je tolong pki kan...rupanya kene kasik tips RMB20 sorang sbb kami xnk guna khidmat dorang...adeehhh dah lah kne bayar RMB600..pastu mintak tips plak RMB40 utk 2 coach...

Mula2  main tu ada lh skli aku jatuh...bila dah jatuh tu xtau nak bangun macam mana...terkial2 gak time tu.. cari ada tak sapa2 yang jatuh sebab nak tgk mcm mana dorang bangun...nasib baik skli je aku jatuh...pastu dah terror dah main ski..heheheheee....memang enjoy lah main snow..fun tau...tu pon xpuas main sebab dapat main satu jam je...yang kesiannye laki aku lh...asyik jatuh je...baru je bangun dah kene langgar dari belakang...samapi tergolek..kikikiiiii....aku nak tunggu die kang aku plak tak dapat main...so, aku bt hal sendiri jelh..




first time main ski..pengalaman yang x
dapat dilupakan..memang enjoy sgt...


Dalam pukul 4.30petang kami bergerak pulang..sebelum balik ke hotel, kami pergi dinner dulu..dinner dorang bukan waktu malam tau...tapi petang dlm pukul 5 ke 6 petang..lagi satu lau time winter kat sini pukul 6 dah gelap...malam tu aku ingt kan nak pegi shopping kat Yashow market naik Subway..laki aku plak tak nak... kononye takut sesat..puas ajak xnak gak...takpe lah dok kt bilik jelh tengok tv..dah penat pon ye daki great wall ngn main ski... 




p/s: entah bile plak aku nak update next part...sangat2 M....hihihii...

No comments:

Post a Comment